Phum Benh ceremony - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu Phum Benh ceremony - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu

Phum Benh ceremony

Door: debbiedamen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

02 Oktober 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Het traditionele feest waar je de overledene herdenkt.
Religieus feest want alle cambodianen zijn boedistisch!
Het is een hele happening en iedereen kijkt er naar uit. Iedereen kleed zich keurig netjes, voor zover ze kleding hebben. Er worden 3 rondjes gelopen rondom de pagoda en dan wordt er rijst gestrooid langs de pagoda. Dit moet in die 2 weken 5 keer gebeuren in steeds een andere pagoda. Dit kan alleen plaats vinden rond 4 a 5 uur in de morgen.
Ik heb deze informatie allemaal van de cambodianen zelf, en iedereen verteld t weer net iets anders in het gebrekkig engels dus het gebeurd ongeveer op deze manier haha.
Natuurlijk wordt er ook gebeden op de knietjes richting budha en dit duurt lang!!
daarnaast geef je een gift aan de monks (monniken) en aan de ouderen. de monks mogen niet bedelen maar leven van giften. Ze gaan alleen wel ' ook in de stad zie je dit' op een bepaalde plek staan en dan kan je de gift van eten en drinken geven. De monks eten altijd 2x per dag tussen 4 a 5 uur en om 11:00 verder mogen ze gehele dag niet eten.

Chengg zou het mij wel even allemaal laten zien, nou toen we daar aankwamen wist ik niet wat ik mee maakte.. iedereen kwam als een stel apen op me afgerend en gejoelt. iedereen was druk en overal muziek. Ze zitten aan je en willen allemaal op de foto. Iedereen versierd zichzelf met bloemen en make up. Hier wordt in de steden witte foundation verkocht want ze vinden ons als blanke zo'n mooie huid hebben.haha grappig he want wij smeren juist als rouge en of bruine smeerseltjes op.
Ook wordt er met zijn alle gekookt want iedereen neemt rijst of groente mee en als je wat rijker ben en iedereen spaart ook egt voor dit feest neem je vlees mee. Natuurlijk wordt er gekookt op hout en vuur en hele grote pannen en ketels!
En ja hor, ook ik mocht mee eten. Ik vind het zo ondankbaar om nee te zeggen, maar als je kijkt wat er op je bordje ligt dan zouden er best wel eens kikkers of hond in verwerkt kunnen zijn.. niet aandenken en proeven maar.krachtige smaak heel apart met rijst en ik kreeg wel heel schattig een flesje water i.p.v. het locale lees geen drinkwater.

Omdat de ceremony 2 weken duurt, kan je met je grote family of comune de pagoda afhuren voor t feest. Ongelooflijk dan hebben mensen al weinig en dan besteden ze hun geld ook nog wat ze een heel jaar opgespaard hebben aan 1 ceremony.
ze eten natuurlijk vanuit de natuur je ziet iedereen van bomen en planten plukken, het rijst wordt gejat van t land. en over het algemeen is er geen werk.. als je op de rijstvelden werk verdien je 1,5 dollar per dag = 6000 riel en als je daar je grote family mee moet voorzien. zelfs als je getrouwd ben blijf je bij je family wonen en ook tantes ooms en neefjes nichtjes wonen allemaal in 1 hut. Maar de family's zijn vaak wel gebroken door sterfte. 50 jaar is hier namelijk gemiddelde leeftijd om te overlijden..
de meeste gezinnen hebben dan nog wel 5 tot 7 kinderen ofzo. maar dat zijn maar 2 generaties omdat na de oorlog bijna iedereen is omgekomen. Soms zie je nog enkele oma'tjes of opa'tjes.
Ook als je wilt trouwen moet je als man zijnde een bruidschat geven aan de family vd vrouw en dat is 2000 dollar!! ongelooflijk, daarom zijn er nog heel veel single mannen die dit niet kunnen betalen. Ze hopen allemaal op een blanke westerse te trouwen hahahahha. Er zijn hier namelijk ook enkele grote echte huizen gebouwd en dit is door een dochter die met een westerse getrouwd is gedaan. hahahaha nou als westerse moet je tog wel beter weten, ze staan voor je in de rij. Zo was er vrijdag ook een single party in de commune en willeke en ik natuurlijk ook gevraagd mee te komen. Na uitgelegd te hebben dat wij geen single meer zijn!!! zouden we als nog mee mogen, maar wij weten wel beter en hebben dit niet gedaan.

Zo hebben we donderdag ook een picknick gehad met de gehele family van Baca villa (grote family met veel aangenomen weeskinderen) door de organisatie bij elkaar gebracht.
In een prachtige omgeving met watervalletje hebben we gegeten. De family had zelf eten meegenomen en de organisatie heeft ook wat geld bijgelegd. Eten is hier een van levensbelang en binnen 40 min was de picknick voorbij alles opgeruimd en iedereen had al gezwommen. In holland kunnen we daar een hele dag voor uittrekken hahah.
Het zwemmen zag er erg aangenaam uit maar de GGD raad niet aan om in watertjes van cambodia te zwemmen vanwege wormpjes en water dat als wassen van kleding, wassen van jezelf,toilet, local drinkwater wordt gebruikt. Dan is t ook niet gek dat iedereen hepatitus heeft, want via je ontlasting wordt dat versprijd en iedereen draagt ook gewoon elkaars kleding en ondergoed en hygiene kennen ze amper.
Aankomende week een dagje met preventie Hygiene houden bij t ziekenhuisje. Van de donaties ga ik ook zeep kammetje tandenborstel kopen.
Aankomende week op vrijdag vrij omdat dat de afsluiting weekend is van de pchum ben. Mooie gelegenheid om wat dieper het land in te trekken. Dus ga ik naar de oostkant 12 uur in de bus heen 12 uur terug!
Maar gelukkig rijden er nachtbussen.
Nu op pad om Ankor te bezichtigen.

xxx debbie


  • 02 Oktober 2010 - 09:16

    Sjaak En Nel:

    Hoi Lieve Deb,
    Alweer zo n boeiend verslag van jou, geweldig.
    Hihi wel wijs denk ik om niet naar die single party te zijn gegaan, je weet niet hoe zo iets afloopt.
    Wel jammer dat je daar niet lekker even kunt zwemmen, maar beter van niet want je kunt er heel ziek van worden, maar dat haal je dan maar in als je weer terug in Nederland bent.
    Veel plezier nog!!!!
    XXX van ons

  • 02 Oktober 2010 - 11:28

    Milou Franken:

    Lieve Debbie,

    Via hyves zag ik dat je bent begonnen aan je avontuur!
    Ik ben super trots op je dat je je droom om ontwikkelingswerk te gaan doen in Cambodja aan het waar maken bent!
    Super om je verhalen te lezen wat je daar allemaal aan het doen & beleven bent. Mooie foto's ook!
    Ik heb mij ingeschreven voor de mail zodat ik je reisverhalen kan blijven vlogen.
    Meid geniet ervan!

    Liefs Milou xxx

  • 02 Oktober 2010 - 20:21

    Joke Post:

    Ha Debbie,
    Mocht je nog een ander beroep zoeken, wat denk ik niet zal gebeuren, dan is journaliste wel iets voor je. Ik vind je verslagen erg boeiend. Wat maak je veel mee in een heel andere cultuur. Succes de komende weken! Joke

  • 03 Oktober 2010 - 11:55

    Amanda:

    Hi lieve meisje,

    Wat een verhaal weer heh.. Jeetje, echt heel boeiend!! De foto's zijn ook erg mooi en geven een goed beeld volgens mij van de omgeving daar. Je maakt goede foto's ;-)

    Kijk nu alweer uit naar je volgende avontuur!!

    Je wordt gemist..

    Liefs, Amanda en Lennart

  • 04 Oktober 2010 - 07:30

    Annet :

    nou deb ,late reactie maar ik sluit me aan bij de vorige reacties. Volgens mij draai jij echt 24 uur, je ziet,doet en onderneemt veel! foto`s zeggen weer genoeg! tot de volgende groet. annet en de rest van de fam.

  • 04 Oktober 2010 - 16:58

    Adriana:

    Hej Debbie,

    Wat een verhaal weer! Leuk om zo van je belevenissen op de hoogte te blijven.
    Veel plezier nog met de laatste weken.

    Groetjes Adriana!

  • 05 Oktober 2010 - 16:15

    Lisanne:

    Haai meis..

    Wat een leuke en boeiende verhalen! En je foto's echt super gaaf!

    Hoe is het met je..?! Zo te zien heb je het nog goed naar je zin!

    Veel plezier nog!!

    DIkke kus!

  • 05 Oktober 2010 - 18:57

    Anneke En Cees:

    Hoi Debbie, hier weer een berichtje van ons. Wij lezen je berichtjes elke keer en zijn reuze trots op je dat je dit toch allemaal maar doet. Wij zijn vorige week naar het feest van Ron en Marjan geweest. Was reuze gezellig. Ik heb nog lekker gedanst met je vader. Ook zijn we bij het huis aan de Sleeuwijkse dijk wezen kijken. Het zal wel heel mooi worden, maar er is nog genoeg te doen. Cees en ik kijken ook steeds naar een huis voor jullie, maar jij bent daar nu niet zo mee bezig denk ik. Dat komt wel weer als je terug bent. Het schiet nu al op dat je weer thuis komt. Tot schrijfs en dikke kus van ons, Cees en Anneke

  • 06 Oktober 2010 - 11:33

    Jan En Nel:

    lieverd wat leuk om je gesproken en gezien te hebben we vinden het vantastich hoe je het doet we zijn bij je ouders in het nieuwe huis wezen kijken erg mooi maar ooooo zo veeeeeel aan te doen dus neem noch maar 5 weken verlof je kan zo aan de slag dus geniet maar dubbel en dwars van je beperkte vrije tijt we hopen je gauw weer in goede gezondheid weer thuis te zien veel liefs en kusjes van ons

  • 07 Oktober 2010 - 09:02

    Corrie:

    Hoi Debbie,
    wat leuk om je verslag je lezen, heb er een goede voorstelling van hoe het daar allemaal is. Wat zul je een hoop herinneringen meenemen naar huis. Ik zie dat je opver 12 dagen al weer thuis kom wat gaat de tijd toch snel. Geniet er nog maar van deze laaste week gr Corrie, aart en kids

  • 08 Oktober 2010 - 17:05

    Kyra Voor Den Dag:

    hee Debbie

    Wat leuk dat je deze blog heb, me moeder vertelde het me dus ik dacht, laat ik eens kijken. Ik vind het geweldig hoe je het allemaal omschrijft. Helaas had ik niet eens afscheid kunne nemen, omdat we een bruiloft hadden. Maar als je weer naar huis komt. Kom ik zeker weten een bakkie doen. Ik wens je nog heeeeeel veel plezier. Ik vind het echt knap dat je dit allemaal durft.

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 465
Totaal aantal bezoekers 39231

Voorgaande reizen:

15 September 2010 - 19 Oktober 2010

ontwikkelingswerk

Landen bezocht: