veel te veel dode beesten! geweldige cultuur - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu veel te veel dode beesten! geweldige cultuur - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu

veel te veel dode beesten! geweldige cultuur

Door: debbiedamen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

07 Oktober 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Lieve allemaal,

hier weer een verslagje over mijn week in t dorpje chukk.
Maandag samen met de tuk tuk naar de locale markt. Naast de rijs vis en groente en fruit hebben we ook nog zeep en waspoeder gekocht. iedereen heeft een eigen stalletje met enkele spulletjes erop. voor de hygiene dag die ik wilde houden moesten er natuurlijk heel wat zeep en waspoeder gekocht worden, dit heb ik ook gedaan van de donaties die ik van jullie heb gekregen. Omdat elk stalletje maar een paar dingetjes te koop had, moest we egt de hele makt af bij iedereen, dit was super grappig want ik heb die gehele markt van zeep en waspoeder leeg gekocht. De tam tam ging al snel de ronde onder de locals en iedereen kwam aangerend met zijn waren. Heel apart want ze denken dat jij hier een koning bent als je zoveel koopt..

Na de markt aangekomen in ons hutje, lag er een dode hond op het bed van willeke.. we hebben 5 honden en hadden de bamboe deur op slot gedaan hahah, 1 trap er tegen aan en je ben zo binnen maar eigenlijk was thelemaal niet om te lachen..
Ik was al meteen doort naar de health care om alle spullen te brengen voor de hygiene dag tot willeke over haar toeren mij opbelde. Ik als een gek terug gefietst en haar getroost. En ja hoor, de hond was egt dood! stinken en heel t bed zat er onder. Willeke was zo misselijk dat ik leah heb geroepen en hij heeft een zak opgehaald waar we de hond in konden stoppen. tsja en als je daaraan denkt is die hond al lekker opegegeten met de rijst.. ongelooflijk een zieke hond want je weet niet waardoor hij dood is en dan gewoon opeten. Ondertussen heel onze kamer verbouwd samen met chengg en het afval verbrand. matje en lakens. we waren erbeide van overrompeld.. in een ander kamertje een andere mat gepakt voor te slapen en uja hoor vond ik nog 2 dode dieren.. het leken wel ratten of gekko's dacht ik. Maar nadat laum erna had gekeken bleken het puppy's te zijn. # dode honden op 1 dag gevonden, ONGELOOFLIJK! wij zagen er als een berg tegen op om er 's nachts weer te slapen maar hoe verder de week vorderde konden we er wel om lachen uiteindelijk!
Dinsdag heeft willeke een poster gemaakt met info die ik van t wekeend had opgezocht over hepatitis. De scholen hadden deze week holliday vanwege de pchum benh en daarom ben ik ook 1 dag eerder in de stad. Morgen is namelijk de grote Pchum ben day en iedereen was vandaag cookies aan t maken. Dit zijn cookies gemaakt van banaanbladeren met erin rijst banaan en meat (varken) groente. daarna kook je dit nog eens en is de cookie klaar. Dit zijn de giften voor de monks en rijst strooien ze over zandheuveltjes die ze maken om de zandgeesten weg te jagen. Daarna zetten ze erwierook op om de geesten van de overlevenden te eren.
Om aan dat vlees te komen voor in de cookie, gaat ook heel wat aan vooraf.. het varken moet namelijk geslacht worden. Van de week werden we 'snachts wakkeer door geschreeuw en heel veel flashlights en mensen die praten tegen over onze hut.. wij weer geschrokken wat is er aan de hand? vanuit t raampje zitten observeren maar t wwasnog geen 3:00 uur! Wat kan er nu tog aan de hand zijn, iemand overleden ofzo??
De volgende morgen hoorde w dus dat het een varken wasdat geslacht werd.. waarom midden in de nacht en pikdonker?? heel normaal daar! dat soort dingen gaan wij tog niet snappen..
Zo ging dus elke nacht van de week heel de buurt slacht zijn varken. al weer ongelooflijk want dan ben je zo arm en dan slacht je je varken met zo'n feest als iedereen t doet en geef je de cookies nog weg ook.
Door de gehele commune stonden er maktjes met stukken varkente koop en dan de kop bovenop de tafel.. wat een fraai gezicht.

deze week had de chengg ook vrij en konden we hem vragen bij belangrijke dingen. Daarom moest ik nu elke dag op de fiets naar t ziekehuis. Erg warm maar goed voor de conditie. Wel heel bijzonder op de fiets, want omdat t wat langzamer gaat als de motorbike,roept iedereen gedag. " soeasedai" en " hello" je ziet ook iedereen rondom zijn hutje bezig.

Zo vind ik de mensen ook zo creatief!! een hut bouwen van niks als natuur en een omheining als terretorium maken van houtjes. de daken van stro en bamboe als palen van t huis. Nou pa en ma, jullie moeten uitgebreid de veranda van ons nieuwe huis laten tekenen maar hier staan alle huizen op palen van d grond af en dat houdt mij ook;)
Zo maken ze ook eigen tuintjes van bloemen die ze plukken en planten. want die zijn er genoeg!
Er is ook zoveel houtsoorten en elk wordt weer ergens anders voor gebruikt.

verder is er nog de behoefte op de plasen en poepen, mensen hebben geen toilet en daarom is hepatitis zo'n grote ellende want iedereen poept en piest overal. vooral op de rijstvelden. Voor onze hut ligt ook een rjstveld en je ziet dus geregeld mensen gaan en komen..
Owja en weet je waar de vis bewaard wordt. volgens mij had ik dat nog niet verteld. de vis wordt gedroogdop het dak! dus ik eet al die tijd ook geen vis, moet er niet aan denken ligt gewoon een week op t dak als ik t mee breng van de makt voor leah die graag vis eet. Daarnaast vangt hij de vis ook zelf op de rijstvelden want daar ligt zoveel water op en dan heb uje die hepatitis al weer want iedereen poept en piest overal op de ristvelden en zo krijg je dus een epidemie

Het werken in de health care blijft super interessant en leuk!! omdat ik deze week geen vertaler bij me had moesten we met handen en voeten doen maar na2 weken werken heb ik t al aardig door en kan ik zelfstandig aan de slag. Het is super druk en ik heb een hoop tropical diseases langs zien komen. malaria dengue hepatitis en aids, veel alcoholverslavingen met te hoge bloeddruk. Je kan namelijk zelf ricewine maken vanuit de bomen en latengisten en je hebt een verschrikkelijk sterk spul. ook veel griep en pneumonies (longonstekingen) snake wounds rugklachten van het zware werk op de rice velden enz. Van de week weer heel veel baby's geboren. Een andere vrijwilliger van een paar maanden gelden heeft een doppler voor de hartslag van de baby gedoneerd en die werd nu opgestuurd. Ik heb hem mogen introduceren en dat was natuurlijk prachtig, iedereen stond in de rij. ook weer verschillende wonden tegen gekomen door ongelukken enz. ook was er een kindj met en abces in zijn hals, dit ging de verpleegster wel openmaken met een stitch cutter maar dat wordt gauw gedaan zonder te bekijken of je niet bij een halsslagader zit??? je maakt vanalles mee. De staff is el heel nieuwschierig hoe het in holland verloopt maar dat ismoeilijk uit te leggen. Ik heb trouwen mepitel in de kast gevonden (siliconen verband zodat het verband niet in de wond trekt) en dit laten zien dat dit gebruikt moet worden.Veel ervaring gedeeld met elkaar!

De hygiene dag was egt super leuk! iedereen moest zijn handen wassen en wij deden voor hoe je je kleding moest wassen. Zelfs moeders lieten hun baby's een douche nemen van de zeep en als ze t goed deden kregen ze gratis de donatie, stuk zeep en waspoeder. Wat waren de mensen blij en dankbaar! Daarnaast hebben we de poster geintroduceerd met kmer taal en ondertussen hebben wij natuurlijk ook al een aardig woordje kmer geleerd! Zo'n moeilijke taal wat niet te vergelijken is voor ons. De schrijftaal is niet lezen voor ons en als je dan hoort wat de kinderen in 5 jaar enegelse les al geleerd hebben. 't oudste klasje die t langst les krijgen, kunnen zich echt goed verstaanbaar maken. We gaan proberen om via die les preventief hygiene te behandelen als leren. In t kmer mogen westerse mensen zich niet mee bemoeien en Jan van de organisatie al helemaal niet. Je behoort namelijk geld te betalen aan ministerie van onderwijs en voor de health care aanministerie van gezondheid maar omdat t zo corrupt is hiero wordt dit geld gewoon zelf gehouden door de hoge piefen. Jan betaald daardoor niets!
maar dat betekent dat hij niet te veel kabaal moet maken anders wordt hij er zo uitgeschopt. Wat dat betreft is t wel een hele betrouwbare organisatie en weet hij egt wel hoe het land in elkaar steekt en waar je geld saan moet betalen en waar niet!

De health care is pas in maart 2010 geopend maar demuren zijn zo vies, dus ik heb een intr gedaan om schoon te maken. zo wat een vuil komt daarvan af en het resultaat was oogverblindend! de schoonmaakster begreep het opzetje, en na een paar minuten ging ze mee helpen. Dit soort dingen ga ik verwerken in een overdracht voor de volgende vrijwillgers.
Ik ga namelijk dit weekend na kratie oost kant van cambodja om zoetwater dolfijnen te spotten op de mekong die vanuit laos door cambodja naar vietnam stroomt.
Volgende week is mijn laatste week als vrijwilliger en heb ik er ruim 4 weken op zitten. T laatste weekend ga ik naar shinanoukville met de nightbus ligtin t zuiden. 12 uur rijden.. Ook kom ik dan meteen door pnom penh waar ik waarschijnlijk nog dekilling fields wil bekijken.

nog een strakke planning en genoeg te doen, maar geniet volop! Praat steeds in mezelf hoe mooi t allemaal wel is en dan moet willeke kei hard lachen!
aankomende week komt er nog een moeder en dochter als vrijwilliger bij ons mee werken als enegelse teachers.
Bedankt voor al jullie reacties lieve familie vrienden collega's en iedreeen! zo leuk om iets van jullie te horen! op dat moment weer ff met e gedachten bij jullie ook heerlijk want verder is t zo ontzettend druk dat ik geen tijd heb om er over na te denken!
Ron en marjan nog van harte gefeliciteerd, heb ik weereen feestje misgelopen ;)
ik ga lekker nog even genieten en opschieten want over 5 minuten start mijn kmer kookles. 3 gangen en zelf de ingredienten kopen op de markt. en daarna heerlijk opeten.. hahaha heb nog niet genoeg rijst op deze weken!

tot horens xxxx

  • 07 Oktober 2010 - 11:21

    Annet :

    nou deb is weer fijn je veslag te lezen. Wat saai heir allemaal als je jou hoort !! tot de volgende groet

  • 07 Oktober 2010 - 14:56

    Magda:

    Hee lieve meis!!

    Wat een verhalen weer zeg ;) haha. Pff, gaat toch nog hartstikke snel hé, die weken!! Vind het zo leuk voor je dat je het zo goed naar je zin hebt!! :D Have fun nog even daar!

    Liefs, Kees, Magda en Dino'tje

  • 07 Oktober 2010 - 20:22

    Bert En Marry Damen:

    Hey Debbie, ik heb je stukje nog niet gelezen dat komt later. Momenteel zijn we helemaal in de wolken, Mariska en Arie hebben vanmorgen een zoon Ruben gekregen. Alles is goed, hij weegt 3150 gram.
    Later reageren we op je verslagje.

  • 07 Oktober 2010 - 20:42

    Sjaak En Nel:

    Lieve Debbie,
    Tjonge jonge wat een verhaal weer zeg, superrrrr interessant om te lezen, ook al is het niet altijd even leuk wat je meemaakt zoals van die dode honden.
    Ik zie wel dat je straalt op elke foto en daar ben ik blij om.
    Hihi ik zie wel dat ze op de markt een rekenmachientje gebruiken, dat hebben ze dan weer wel al zijn ze dan arm.
    Meis voorzichtig blijven en veel plezier verder
    Liefs en een dikke knuffel van ons!!!!!

  • 07 Oktober 2010 - 21:04

    Willeke:

    Nou jij kijkt dadelijk in nederland nergens meer van op. Wat een leuke reacties ook allemaal. Nou dit is een herinnering voor heel je leven. Had even niet gekeken maar wel aan je gedacht. Ook bij je vader en moeder wezen kijken. Erg leuk het huis en een mooi plekje. Nou tot schrijfs. gr willeke

  • 08 Oktober 2010 - 04:17

    Karin De Rover:

    Jeetje Lieverd,
    Ik schiet ieder keer weer vol als ik je mooie verslag lees, wat een belevenis en wat een verschil en wat hebben wij het dan toch goed.
    We weten het wel maar we klagen graag. Het is dan juist heel goed om te horen wat jij daar ziet en mee maakt. Wat een dankbaar werk, je kunt al zoveel betekenen met zo weinig. Ik ben ook heel blij voor je dat je zoveel kan gaan bekijken, zo leer je het echte land kennen. Geniet van je laatste weken, ik blijf je volgen en zal toch ook weer blij zijn dat je weer heelhuids terugben.
    Veel liefs
    Karin de Rover

  • 08 Oktober 2010 - 07:15

    Daisy:

    Hey,

    Wat een verhalen weer!! Echt indrukwekkend!!

    veel succes en plezier nog de komende tijd!!

    Liefs Dees

  • 08 Oktober 2010 - 11:41

    Amanda:

    Haii lieve meisje,

    Ik geniet weer even op school van het moment dat ik je verhalen mag lezen. Ik heb tegenwoordig nog meer zin om naar school te gaan, omdat ik weet dat er weer verhalen te lezen zijn over jouw mooie avontuur!! :-):-)

    Elk verhaal is weer even indrukwekkend. Het houdt niet op heh, die mooie dingen die je mee maakt.

    Echt super om te zien dat je echt geniet daar. Je straalt echt door en door op de foto's :-)

    Lieve meisje, geniet nog even lekker daar!! we missen je wel hoor..

    Liefs, kus kus van ons, Amanda en Lennart

  • 09 Oktober 2010 - 17:38

    Jan En Nel:

    lieve schat ik heb al 5 keer een berichtje gemaakt maar kon ze niet verzonden krijgen nu zal ome jan het eens even voor mij doen we zijn bij je ouders geweest maar die hebben werk zat jij kan als je terug ben gerust nog 5 weken verlof nemen er is zat te doen dus koop jij maar een huis waar je niets aan hoef te doen want ieder een is bij je ouders nodig jullie zijn de eerste 5 jaar nog niet aan de beurt we zijn erg trots op je je doet het geweldig ik krijg steets meer spijt dat ik niet mee ben gegaan het lijkt mij gewelig en erg dankbaar om te doen maar we verlangen nu wel erg naar je we hopen je gezond en wel over 2 weken weer te zien liefs en een hele dikke kuuuuuus van ons

  • 10 Oktober 2010 - 17:43

    Cees En Anneke:

    Hoi Debbie, we hebben weer je verslag gelezen. Jij maakt nog eens wat mee, dode honden enzo. Het gaat nu opschieten dat je weer thuis komt. Het is voorbij gevlogen denk ik. Je heb zoveel meegemaakt en zoveel gezien, dat je geen tijd heb gehad om heimwee te krijgen. Hier in Werkendam gaat alles z'n gangetje. Het is voor Nederlandse begrippen nog steeds mooi weer, z'n 15 tot 18 graden, met veel zon, dus dat is lekker. Het is uiteraard niet zo warm als bij jou, maar wij zijn met dit weer blij. Dit zal wel een van de laatste berichtjes zijn die ik schrijf want dan ben je alweer in Werkendam. Dan spreken we snel iets af, dan kunnen wij de foto's zien en de verdere verhalen horen. Als ik je niet meer schrijf, een hele goede terugreis en dikke kus van ons, ome Cees en tante Anneke

  • 11 Oktober 2010 - 11:09

    Elvira:

    Hoi nichie,

    Vind het super wat je daar voor de mensen doet!
    Ik heb net een boek uitgelezen van Somaly Mam(weet niet of je daar va gehoord hebt?) Dat gaat over de bordelen in Cambodja en de kinderen(soms pas 5 jaar oud) die worden gedwongen om er te werken, heel indrukwekkend. Ze hebben mensen als jij echt heel hard nodig! Knap van je dat je, ondanks dat je alleen moest, toch doorgezet hebt!

    Tot binnenkort!!

    xxx Elvira

  • 11 Oktober 2010 - 17:42

    Rianne Verheij:

    hey lieffie

    tjonge wat een verhaal weer.jij maak echt zoveel mee,ik zei pas tegen je moeder nog dat ik denk dat het niet de laatste keer is dat jij zoiets doet, want aan je verhalen te lezen ga jij vast nog een keer zoiets doen je schrijf met zoveel passie over het gebeuren daar.
    en rick en naomi zijn het weekend bij je zus wezen logeren ze vonden het super leuk.
    nou meis ik zal toch ook weer blij zijn als je weer veilig bij ons mag zijn hoor. e oma helemaal ze is de dagen al aan het aftellen tot je weer thuis bent.
    nou ga nog genieten van je tijd die je daar nog heb. een hele dikke kus van de verheijtjes

  • 13 Oktober 2010 - 10:17

    Sjaak En Nel:

    Hoi lieve Debbie,
    Geen nieuw reis verslag deze keer van jou,
    Ik had het weekend telkens gekeken en ging mij ongerust maken omdat ik geen nieuw verslag van je zag.
    Toen heb ik je moeder gebelt en hoorde dat je lappie gecrasht was , niet leuk maar wel een geruststelling dat alles verder goed was met je en dat ze je tel gesproken hadden.
    Ik zie dat er wel een paar foto s bij gezet zijn, jullie hebben lekker gekookt daar denk ik, super hoor

    Groetjessssss van ons weer, Sjaky en Nel

  • 13 Oktober 2010 - 15:08

    An En Renc:

    He lieve deb,

    Wat een geweldige belevenissen weer. Zo leuk om te lezen en zo onvoorspelbaar voor ons wat jij daar allemaal beleeft. Fijn ook dat je de mensen daar iets over de hygiëne kan bijbrengen. Zo belangrijk.

    We lezen met veel plezier je verhalen en zijn erg trots op je! Super dat je zoveel voor de mensen daar kan betekenen en je, je zo goed red in een vreemd land, met een vreemde taal. We hebben erg veel bewondering voor je!

    Meissie geniet nog van je laatste weekje! Doe voorzichtig!

    Veel liefs an en renc

  • 13 Oktober 2010 - 18:06

    Ome Dick En Tante Co:

    Hoi Debbie wat maak jij veel mee zeg .Je beleefd je avonturen gewoon mee.Jij eet en ziet dingen waar wij liever niet aan denken .Elk weekend is spannend wat jij weer beleefd hebt.Ik hoop dat je het nog eens op papier zet. Je heb afnemers genoeg denk ik.Meid wij wensen jou heel veel sterkte en een hele goede terugreis.Wij hopen je weer gauw tezien.Groetjes van ons allen .Doeiiiii.

  • 14 Oktober 2010 - 16:40

    Adriana:

    hej Debbie,

    alweer aan het aftellen. Wat gaat de tijd toch snel!
    Geniet nog van de laatste dagen en tot snel.
    Veel liefs Adriana.

  • 14 Oktober 2010 - 16:40

    Adriana:

    hej Debbie,

    alweer aan het aftellen. Wat gaat de tijd toch snel!
    Geniet nog van de laatste dagen en tot snel.
    Veel liefs Adriana.

  • 15 Oktober 2010 - 10:41

    Marjan:

    Hey Debbie, je laatste dagen breken aan, wel jammer want ik heb genoten van je reisverslagen maar aan de andere kant ook fijn je weer terug te zien op het werk! Goede reis terug gewenst en geniet er nog even van.
    Groetjes Marjan

  • 15 Oktober 2010 - 11:16

    Desirée:

    Hoi meid,

    wat een schitterende verhalen heb ik de afgelopen weken kunnen lezen. Geniet nog lekker van de laatste dagen en ik hoop dat de terugreis vlot en voorspoedig zal verlopen.
    Dikke kus Desirée

  • 15 Oktober 2010 - 12:17

    Cees En Anneke:

    Hoi Debbie, nog 5 dagen en dan ben je weer thuis!! Het was een hele belevenis maar ik denk dat je toch wel weer naar huis verlangt, maar als je weer thuis bent en iedereen weer gezien en gesproken heb, wil je waarschijnlijk weer terug. We hopen dat je een voorespoedig terugreis heb en tot ziens in Werkendam. Dikke kus ome Cees en tante Anneke

  • 15 Oktober 2010 - 17:20

    Anneke:

    Voor de vaste lezers Debbie haar laptop is gecrast en hoopt zondag als het meezit een internetcafe te zoeken voor haar verslag alles is goed met haar ze heeft net gebeld groetjes anneke en goof

  • 15 Oktober 2010 - 17:49

    Milou:

    Lieve Debbie,

    Nog een paar daagjes en dan zet je je voetjes weer op Nederlandse bodem!
    Ik heb met heel veel plezier je reisverslagen en foto's bekeken.
    Natuurlijk wil ik ook graag een keer live verslag van je horen.
    Geniet van je laatste daagjes en een hele goede terug reis toegewenst.

    Liefs milou

  • 15 Oktober 2010 - 21:34

    Sjaak En Nel:

    Lieve Deb,
    Ik kwam toch nog even spieken of je nog kans had gezien om ergens een laptop te vinden, die je even kon gebruiken maar het is niet zo,
    nou meissie nog een paar daagjes en dan zien we je weer he, tjonge meid wat heb ik veel aan je gedacht,
    Maar ik ben zo blij dat je zoveel heb genoten tot nu toe van je verblijf daar , geniet nog maar goed want de tijd vliegt.
    Fijn dat je nog met mama gesproken heb, zoals ik las in een eerder stukje
    Ik kom in het weekend nog een keertje kijken of het gelukt is om een internetcafetje te vinden,
    Doei meis, dikke knuffel van mij XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 631
Totaal aantal bezoekers 39225

Voorgaande reizen:

15 September 2010 - 19 Oktober 2010

ontwikkelingswerk

Landen bezocht: