laatste week en dan al weer afscheid nemen.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu laatste week en dan al weer afscheid nemen.. - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu

laatste week en dan al weer afscheid nemen..

Door: debbiedamen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

16 Oktober 2010 | Cambodja, Khett Siem Reab

Mijn laatste week vrijwilligerswerk zit er op.. wat vliegt de tijd toch!
En toch weer zoveel meegemaakt in de laatste week.
Dan heb je lekker je draai gevonden en gaat alles van zelf, egt super stoer!
Maar ik kan egt terug kijken op een geweldige 5 weken. Heb veel voor de mensen kunnen betekenen. Dat is natuurlijk het geen waarvoor je gaat. En daarnaast een hele hoop levenservaring op gebouwd en daarnaast denk ik ook wel weer een hoop gaan waarderen. Maar de culturen zijn zo verschillend!
Egt super mooi dat ik de cultuur zelf heb kunnen leren kennen, want in de weekenden ga je touristje spelen maar dan zie je het cambodia toch op eeen andere manier. Want moet toegeven dat de leukste excursie egt het leven tussen de cambodjanen in het houten hutje was.
In de steden zijn de cambodjanen zo anders.. veel schooien en verkopen.

maar ga het bedanken met de handen tegen elkaar op borst hoogte en dan knikken met je hoofd wel missen. Net zoals dat je overal en altijd je schoenen uit moest doen.
Ook het buiten leven en de nieuwschierigheid van de cambodjanen missen. Eem blanke met een aparte neus. t was soms egt een poppen theater, niet gek want elke dag zag ik nieuwe patienten in t ziekenhuisje die soms nog nooit een blanke hebben gezien.
Achter de ramen stond hetsoms zwart van de mensen om je te kunnen zien en aanraken. Veel kinderen waren ook bang, zo vreemd voor hun een grote blanke reus! maar als ik dan een ballon overhandigde was het meteen goed en wilde alle kindjes zwaaien.

Als ik op de fiets door het dorp naar the health care 'monti pet'in cambodjaans fietste, kennen ze inmiddels mijn naam en roepen ze hello debbie, bye bye debbie
Ze vinden het ook egt geweldig als ik een klein woordje kmer praat. soeassedai, soksobai, li hei, akun, me n' ete, shroum anemei enz. soms begonnen de patieten tegen mij kmer te praten en hadden ze niet door dat ik ze niet verstond.

Ik heb naast het helpen in the health care oo heel wat mensen blij kunnen maken door de donaties!
Nogmaals hartelijk dank het heeft zijn goede doel gevonden:
2 waterpompem lunnen bouwen bij families die nog geen waterpomp hadden, ze moesten erg ver lopen voor een volgende watrpomp waardoor de mensen het vuile drinkwater uit de sloot gebruiken en uit de rivier! zo vies water en bruin daar kan alleen maar besmetting en ziekte uit voort komen!!!
Wij hebbem dit met elkaar op 2 verschillende plekken kunnen voorkomen.
Op de kmer scholen is een uniform verplicht.. belachelijk want de meeste kunnen dit niet betalen als je zoveel kindjes hebt dus ook voor 6 kindjes uniformen gekocht.
ook hebben we 2 hutten opgeknapt met hout wat ingekocht en door timmermannen is gebouwd.
Ik heb de donaties zelf kunnen uitkiezen en die zijn er genoeg..
Er zijn zoveel vervallen hutten, en heb zelf al mee gemaakt nu het regenseizon in volle gang is!! dat onze volunteer hut die goed gebouwd is toch lekkage had en dus in een nat bed moest slapen..
Het regenseizoen heeft lang op zich laten wachten, maar afgelopen week regende het zo veel en hard de gehele dag dat alles overstroomd is. We moesten tot onze kuiten door in t water lopen dag indag uit en wij hadden t nadeel dat onze hut lager gelegen is.. maar ik huiverde er wel van voor mijn gezondheid! iedereen poept en piest overal 'heel normaal'! dat dit vermengd raakt met al t regenwater. De grond is niet van steen of van asfalt dus al het ongedierte kwam uit de grond zetten! overal wormen kikkers en mosquito's! helemaal lek geprikt..
Had daardoor van de week ook 's nachts een kleine vogelspin op me been zitten toen ik na de toilet moest. ik voelde hem er tegen aan springen en gelukkig op tijd weg kunnen slaan..
Ook had Chengg in t dorp een super giftige dangerous slang gevonden! die moeten ze dan meteen doden omdat dit te gevaarlijk is en die hadden ze bij zijn hut leggen.. natuurlijk een kijkje genomen, 2 m lang en dik dat was een flinke!
ja dan besef ik stiekem dat t zelfs een beetje gevaarlijk is met al die gekke dieren daro!

Ook na de pchum benh ceremonie weer een drukte bij de helth care, er zaten dagen bij met 135 patienten en datis egt aanpoten!!Gelukkig was ik ingewerkt e kon ik taken overnemen zodat we met 3 verpleegsters aan de slag konden en 1 dokter.
Alle pregnant vrouwtjes kunnen onderzoeken. De nieuwe voorraad medicatie was er dus een hoop baby'tjes kunen vaccineren tegen hepatitis, dtp,cholera en tetanus. De verpleegster was tog wel erg benieuwd hoe dat ik dat deed en dat was voor haar een geruststelling dat t op dezelfde manier verliep.
Verder nog een cambodjaanse bevalling meegemaakt.. wow dat was een klus. ook nog een gecompliceerde maar dan weten ze met 2 zustertjes het egt aan te pakken (ze kunnen ook niet anders.. moeten wel) Somalie (nurse) werd er niet goed van en moest er van kotsen en de moedr werd er ook niet goed van, zodat ik ineens de baby in me handen had. gauw schoongepoetst en in doeken gewikkeld en erna de navelklem er op moeten zetten om dat de nurse t niet voor mekaar kreeg. Daarnaast ook een hele hoop gelachen met elkaar vooral als ze ij kmer leerde! de taal is niet te lezen en de klanken zijn zo moeilijk!

Afgelopen week zaten we trouwens met 5 vrijwilligers in de hut.. in je 1tje is spannend opstarten maar et 5 op een kluitje is ook afzien hahah geen privacy maar wel gezellige aanspraak en een hoop rijst koken!
En dan is t ineens vrijdag en moet je afscheid nemen.. moeilijk want je zit hier in zo'n ander wereldje.
Nu weer in de stad en nog weekend pnom penh hoofdstad bezoeken killing fields en overige restanten van de oorlog.
Bedankt weer voor alle lieve en leuke reacties!
Ik probeer nog een verslagje te schrijven over mijn bezoek aan pnom penh en anders horen jullie t van mij wel als ik dinsdag weer thuis ben.
Jammer dat t er hier op zit.. maar kijk wel uit naar t regeltjes land waar alles goed geregeld is!en natuurlijk naar stefan ;) tot gauw allemaal xxx

  • 16 Oktober 2010 - 16:55

    Magda:

    Hee meissie!!!

    Nou, wat een levenservaring he!! Pff binnenkort kletsen we lekker bij!!! :D

    Geniet er nog even van en tot snel!

    Heel veel liefs, Kees en Magda

  • 16 Oktober 2010 - 20:13

    Relinda:

    Hoi Debbie,

    geniet nog even van cambodja en kom dan weer veilig terug! Goede reis en bereid je voor op de kou, maar natuurlijk wel veel warme mensen om je te verwelkomen!

    Groetjes Relinda

  • 16 Oktober 2010 - 22:33

    Ome Wim & Tante Nel.:

    hey Deb het is nu Za .24.00 geweesten heb je laatste mail gelezen het blijft boeien, fijn om te lezen dat het allemaal nog goed is/gaat je bent straks weer lekker onder ons .kun je aan je kamer beginnen,en verder zoeken naar een leuke woning.Deb kom snel en gezond weer thuis,we wachten op je !!XXXX ome Wim & tante Nel

  • 17 Oktober 2010 - 08:32

    Bert En Marry:

    Hey Debbie, jou verblijf is omgevlogen. Dat komt natuurlijk ook door het feit dat jij het zo goed naar je zin hebt gehad en ondanks alle ellende die je zag toch hebt kunnen genieten van het moois wat er was zoals de natuur, de liefde van de mensen, en de hulp die jij hebt kunnen bieden etc. Je hebt werkelijk wat voor hen betekend!!! Geweldig dat je er voor gegaan bent, en het doel uitgevoerd hebt wat je nastreefde. Het afscheid nemen zal niet gemakkelijk zijn, maar deze mensen zullen altijd een bijzonder plekje in jouw hart innemen. Heel veel sterkte daarbij, een goede reis en tot ziens ins Werkendam!!

    Liefs Bert en Marry

  • 17 Oktober 2010 - 09:14

    Amanda:

    Jha, wat moet ik weer zeggen heh.. Wat een verhalen! Super gaaf, lijkt he me, om mee te maken! Ben stiekem toch wel jaloers op je hoor..

    We missen je hier wel, dus gelukkig kunnen we dinsdag weer gedag tegen je zeggen :-) Jeee, jee, jippie!

    Nou, lieve meisje, geniet nog even en see you dinsdag!!

    Liefs Amanda

  • 17 Oktober 2010 - 12:23

    Lisanne :

    Hee Meis..

    Wat is dat snel gegaan zeg die 5 weken! En je hebt er weer een hele levenservaring bij! ;)

    Geniet nog van je laatste dagen in Cambodja!

    We gaan snel bij kletsen!!

    Liefs,

    Lisanne

  • 17 Oktober 2010 - 12:40

    Maartje:

    Hey Debbie,

    Mooie belevenis toch! Je hebt echt veel gezien. Dat vergeet je nooit meer! Geniet van je laatste dagen daar en veilige thuisreis!

    Liefs,
    Maartje

  • 18 Oktober 2010 - 17:55

    Monique:

    Ha die Debbie.
    Ik weet niet of je dit nog zult lezen voor je aan de terug reis begint, maar ik wens je een hele goede en veilige terugreis.
    Volgens mij moet je al weer snel aan het werk en hoop je daar ook snel te spreken.
    Hopelijk is het dan niet druk op de afdeling en kun je al je belevenissen vertellen.
    Ik zal aan je lippen hangen!!

    Tot snel en veel liefs: Monique

  • 19 Oktober 2010 - 07:57

    Sjaak En Nel:

    Hey Debbie,
    Ik had je laatste verhaal afgelopen zondag al gelezen, en heb regelmatig in een deuk gelegen hier, ik zag het telkens helemaal voor me, zo n gezonde hollandse meid springt op van haar stoel en gilt verschrikkelijk van de schrik van de ratten onder haar tafeltje, en dan te bedenken dat ik regelmatig muizen, maar ook ratten over en in mijn nek heb laten lopen, maar ja die waren tam he maar in het begin ook eng hoor!!
    Als ik dit schrijf hoop ik dat je weer lekker in je eigen bedje ligt te slapen na een lange reis terug.
    Telkens als ik vannacht wakker werdt moest ik aan je denken, want het was wel erg slecht weer voor de terugvlucht, ik hoop dat het meegevallen is.
    Nou meissie in ieder geval WELKOM THUIS!!!!
    Geniet eerst maar weer van je ventje en dan zien we je wel weer XXX
    van ons

  • 20 Oktober 2010 - 12:56

    Lennart:

    Hee Deb!

    Wat een ervaringen allemaal zeg! Ik heb sowieso erg genoten van al je verhalen. Het moet echt heel indrukwekkend geweest zijn. Een droom die uit komt voor je!

    Hopelijk kunnen we het er binnenkort nog eens over hebben! :)

    Xx Lennart

  • 23 Oktober 2010 - 06:00

    Willeke Franssen:

    Hi Debbie!

    Wat een ontzettend leuk berichtje op mijn site.
    Hoe gaat het met met je? Ik moet ook steeds aan jou denken? Hoe was het bij het huisje? En hoe beviel je eerste dag werken weer?

    Ja wat hebben we gelachen de afgelopen weken en wat hebben we het toch super gehad! Ik vond het zo heerlijk dat jij overal de humor van in kon zien! Als er een koe voor onze veranda zat te schijten lagen we weer helemaal in een deuk.
    Van de week heb ik je ook echt gemist. Vooral toen die kleine hond stiekem binnen was gesniekt toen ik naar de mooie maan was gaan kijken en toen had ik em der eindelijk uit toen viel die bijna van de trap. Ik dacht echt dat had Debbie moeten zien!!

    Kan niet wachten om samen te film te bekijken! Daar maken we een leuke december date van!

    Anders mail me even je e-mail adres en telefoonnummer (beetje gek dat we dat niet van elkaar hebben he) op willeke_franssen@hotmail.com.

    Trouwens heb deze week die kale hoofden kindjes gespot op de Khmer school en blij dat ze waren met de spulletjes die jij ze gegeven hebt. Ze zijn er nu ook echt een stuk beter uit! Echt super!

    Deb ik mis je!!
    x
    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 39229

Voorgaande reizen:

15 September 2010 - 19 Oktober 2010

ontwikkelingswerk

Landen bezocht: