touristje spelen in battambang - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu touristje spelen in battambang - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu

touristje spelen in battambang

Door: debbiedamen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

26 September 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Zaterdag morgen in alle vroegte vertrokken met de bus naar battambang. Vrij weekend en lekker touristje spelen!
De rit duurde 4,5 uur en ondertussen zie je het landschap. Het land is veelal vlak met soms zomaar een berg erg moooie groene omgeving vanwege t regenseizoen. Heel veel vruchten aan bomen en palmbomen volop. Ook de lucht kan hier zo ontzettend mooi zijn, heel apart!
Gearriveerd in battambang en je werd meteen overladen met tuktukdrivers die gewoon op t busstation wachten tot er touristen komen.
Eerst een gheusthouse uitgezocht en we konden voor $3 p.p slapen. whoehoe dat is goedkoop!
Met de tuktukdriver afgesproken dat hij ons naar de hoogtepunten zou brengen en rondleiden.
We zijn gestart met een ritje naar de bamboe trein. een enkel spoorlijn waar ze 2 rotons en een bamboevlonder er bovenop. een stok met een motortje ofziets en de bamboetrein is af. Omdat t een enkel spoor is moet je remmen als je een tegenligger krijgt en degene met de minste bagage moet alle spullen oppakken zodat je elkaar kan passeren hahah wij waren met 3 op de vlonder en dus hadden wij steeds geluk! Heel apart om, hiermee vervoerd te worden. dit wordt nog veelal gebruikt door de locals! Binnekort komt er een echte trein en dus wel speciaal dat wij dit nog even mochten meemaken.
In battambang zijn er nog veel retsne van de oorlog over.. zo zijn we een kijkje gaan nemen op de berg bij de killing graves. Een grot waarbij de mensen van een hoogte naar beneden werden geduwd en zo vermoord werden.. heel luguber en werkelijk als je er voor staat. het is er erg donker en overal zijn overblijselen te zien.. schedels geraamtes en beenderen.. Om dit te willen zien moet je wel de berg op en dit deden wij te voet.. phf wat een klim en dan die hitte maar het was de moeite waard, want bovenop hadden we een prahtige sunset. het was inmiddels 17:45 en dan gaat de zon al onder. Bovenop de berg was ook een prachtige pagode met monniken die graag een woordje engels willen praten. Rondom waren natuurlijk ook de apen in de vrije natuur! Aapies die erg brutaal zijn en dus moest ik opletten voor me fototoestel.Omdat t schemerig werd moesten we ons haasten om als een gek weer beneden te komen, de berg was zo groot en daar wil je niet graag in t donker boven zitten.
Eenmaal benden was er nog een hoogtepunt namelijk de bads (vleedmuizen) die met duizenden tegelijk uit een grot kwamen. ze vlogen rondom je hoofd, nou daar moest ik niet veel van hebben haha maar het was wel apart!
Zondag in alle vroegte met de boot terug gekomen naar siem reap. De tocht duurt 8 uur en is alleen haalbaar in t regenseizoen.
We gingen door de mangroven heen en zoveel waterplanten dat zich voorbloeit dat ze bang zijn dat t hier volgroeit. er werd gewoon een pad gemaakt door de boot door de bush bush en paar keer flinke takken en planten tegen me aangekregen.
met enige regelmaat moesten we stoppen omdat er op t weg in t water een tegenligger was. Nou dan moest de boot werkelijk waar de mangrove in! Ook een stukje over t tonle sap meer meegepikt, daar komt de mekong tesamen vanuit laos vietnam enz en dat is t grootste meer van cambodja!
In een klein bootje met ongeveer20 man. op een houten plankje, werkelijk waar een houten kont. Maar ach mag niet klagen want de cambodjanen weten niet beter ze slapen ook op de grond..
Dat is ook echt te zien, want doordeweeks in me hutje slapen die kinderen gewoon op de grond! Zo sliep ik van de week ook niet alleen, toen ik 'snachts na toilet moest kwam ik erachter dat er nog meer mensen bij ons in de hut sliepen haha heel normaal hier.
Net zo goed als je aan t koken ben, je eet met elkaar en kan gewoon aanschuiven!

De andere vrijwilliger is gearriveerd en ga ff kennismaken, aankomende week zit ik niet meer alleen als nederlander! joepie nog een nederlandse!
Ook ga ik nog even een kijkje nemen in het hospital hier in siem reap

Rick Verheij hieperdepiep hoera 9 jaar!!!
tot horens!

xxx debbie

• 26 September 2010 - 09:01

Willeke Franssen:

Hi Debbie,

Ik heb je waarbenjij.nu gevonden. Leuk!! Tot zo!

Groetjes Willeke

• 26 September 2010 - 09:13

Sjaak En Nel:

Hoi Debbie,
    Wat een avontuur weer zeg, geweldig!!!
    Wel lache dat ze tussendoor moeten stoppen om elkaar vrije doorgang te geven met het treintje.
    Heb je nog foto s van de natuur daar gemaakt?
    Wel vreemd zeker om te zien vanaf de berg dat daar zomaar een massa graf is brrr
    En die vleermuizen, ja ik geloof het graag dat je daar niets van wilde weten.
    Fijn dat je nu een Nederlandse erbij hebt, veel plezier samen hoor

• 26 September 2010 - 10:23

Amanda:

Hi lieve meisje,

Wat een verhalen zeg.. Pff, echt super indrukwekkend!! Echt onwijs bijzonder om allemaal te lezen..

Nou, als ik klaar ben met school gaan wij samen ook vrijwilligerswerk doen hoor!! Ik weet zeker dat ik deze ervaring ook wil meemaken, zo speciaal..

Ook wel leuk om te lezen dat je nog zoveel kunt leren aan die mensen daar in het hospital! Dan voel je je waarschijnlijk nog meer gewardeerd, of niet?

Deze week een week dat je niet meer alleen bent. Zou ook wel even lekker voor je zijn :-) Dat je daar je dingen ook al een beetje kunt delen! :-)

Gisteravond hadden wij de verjaardag van Corine. Was gezellig hoor.. We hebben nog even lekker over je geroddeld ;-) Steef zat zo trots over je te vertellen!! Echt lief om te zien en horen!! Hij is echt heel trots op je!

We gaan vanmiddag nog even bij hem langs om voetbal te kijken!

Lieve meisje, geniet weer van je week daar!

Heel veel liefs, Amanda en Lennart

• 26 September 2010 - 15:14

Marjan :

Hee Debbie

Wat vet gaaf zeg wat jij daar allemaal mee maakt en ziet. Ben een soort van jaloers. En fijn voor je dat je weer nederlands kan beppen.

Werk en geniet ze.

Groetjes van die jaloerse rooie uit Werkendam.

• 26 September 2010 - 15:19

Rick Verheij:

hallo Debbie
    hier een bericht van mij
    ik wil je even vertellen
    dat ik gisteren negen ben geworden en erg verwend ben wel zielig dat die kinderen bij jouw niks hebben.
    ik heb van Stefan
    vanmorgen bij opoe 5euro gekregen en dat vond ik erg leuk
    ik hoop je gauw weer te zien

dikke kus van Rick

• 27 September 2010 - 06:37

Annet :

Deb ,kan me wel wat voorstellen van je reis.Mooi hè, jou verhaal is heel herkenbaar. Volgens mij gaat het ook heel goed met je.Je laat geen minuutje verloren gaan.
    Nou tot de volgende groet,
    gr. uit een koud Werkendam

• 27 September 2010 - 10:09

Lisanne:

Hee Meis..

Wat super zeg al je verhalen...! Echt gaaf wat je allemaal meemaakt! En wat een prachtige foto's zeg!
    Echt een groot avontuur..!

Wel fijn dat je nu niet meer alleen bent! Dan heb je toch ook meer "nederlandse" aanspraak!

Geniet nog van je weken daar..

Liefs uit het koude 's g ravenmoer!

Xx Lisanne

p.s. nu ik het allemaal lees vind het ik het toch wel jammer dat ik niet mee ben gegaan haha!!

• 27 September 2010 - 19:38

Jaco En Angela:

Heej meissie,

Ik lees wel dat je het ontzettend naar je zin hebt daar. Je wilt toch nog wel terug naar Werkendam zeker?

Wij volgen je via je blog op de voet. De verhalen die schrijft zijn erg leuk om te lezen. Wij zijn nu al benieuwd naar de verhalen en de foto's als je weer thuis bent.

geniet er nog maar lekker van!!

liefs xx Jaco en Angela

• 27 September 2010 - 19:38

Jaco En Angela:

Heej meissie,

geniet er nog maar lekker van!!

liefs xx Jaco en Angela

• 28 September 2010 - 09:59

Corrie:

Hoi Debbie,
    Ik ben weer bij, alles weer gelezen ook de foto's bekeken. Wat een avontuur zeg je maak echt wat mee daar. Hoe je het ook schrijft we zien het zo voor ons.
    Dit is echt iets om nooit te vergeten. Nou verwen die kindjes maar lekker daar.
    Hier gaat het goed in werkendam het is alleen koud en regenachtig, echt herfst.

groetjes van ons allen Corrie, Aart, Lisa. Lars en Max. xxxxxx

• 28 September 2010 - 19:45

Rianne Verheij:

hey nichie

tjonge wat maak jij daar wat mee zeg,ik vind het geweldig dat wij zo jou verhalen kunnen lezen, rick is altijd onder de indruk om wat jij te vertellen heb.
    en naomi die vind het maar niks dat die kinderen op blote voeten lopen,ze begrijpt er niets van.
    nou meis genet van je avontuur en we kijken weer uit naar je volgend verslag, je lees gewoon jou enthousiasme.
    heel veel liefs van rianne oja en een dikke kus van naomi

• 29 September 2010 - 18:03

Adriana:

Hej Debbie,

wat een avonturen! Leuk om weer wat te lezen over je belevenissen!
    Geniet er van!

Groetjes Adriana

• 29 September 2010 - 18:53

Marjan:

Hoi Debbie,

Wat een belevenis allemaal zeg! Ik vind het erg knap van je dat je daar zit, echt geweldig. Leuk om je verslagen te lezen, geniet van je tijd daar want de tijd vliegt, ook bij ons in het ziekenhuis!
    Hoe is het eten daar ginder, ze hebben zeker geen broodbuffetwagen,haha Grapje!
    In ieder geval succes en tot nogeens.

Groetjes Marjan ( voed.ass)

• 29 September 2010 - 19:13

Ad En Mieke:

hoi debbie,
    Wat een ervaringen he, heel leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Veel succes groetjes van ons

• 01 Oktober 2010 - 07:08

Ivonne:

Hoi Debbie,
    Wat maak jij veel mee op dit moment.
    Leuk om je verhalen en belevenissen te volgen
    Succes nog
    Groetjes Ivonne Van Drunen

• 01 Oktober 2010 - 09:09

An En Renc:

He lieve deb,

We hebben weer met veel plezier je verhalen gelezen. Wat een belevenis! Echt super! Voor ons onbegrijpelijk dat de gezondheidszorg daar zo primitief is. Echt super dat je de mensen daar nog wat bij kan leren en helpen!
    Fijn dat je ook wat 'vrije tijd' hebt en kan genieten van het land, de cultuur, de natuur en de mensen! We kijken uit naar de volgende verhalen!

We zijn trots op je! Doe voorzichtig en geniet van de volgende helft van je reis!

Liefs, an en renc

• 02 Oktober 2010 - 12:12

Anita Broeders:

Hoi meissie, wat ben je toch een kanjer he!
    geniet maar hoor, veel liefs van ons xx