health care centre - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu health care centre - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu

health care centre

Door: debbiedamen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

24 September 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

Dat is even moeilijk, communiceren met handen en voeten.. gelukkig heb ik wel een tolk bij me 'Chengg'
maar hij heeft geen verstand van de medische wereld dus dat is even lastig om bepaalde dingen uit te leggen in t enegels en hij moet t dan weer doorgeven in t kmer.. hahah veel lol maar we komen er wel!
Sokms ook lastig want het is een drukte van jewelste. De mensen gaan al heel vroeg op pad voor de hitte om soms wel 10km te lopen voor een bezoekje bij de doctor. Overal komen de mensen vandaan, want zelfs buiten de commune dus nog verder als 10km komen de mensen. De health care staat goed bekend onder de bevolking en het ziet er prachtig uit van buiten af hahah want als je dan naar de faciliteiten kijk en hoe er te werk wordt gegaan schrik je je dood.. maar ik had ook niet anders verwacht! Je moet zo zien als een huisarts en spoedeisende hulp post. voor 1500 riel = 30eurocent mag je 1 bezoek brenge bij de doctor en krijg je alle medicijnen en verband voor. t volgende bezoek gewoon weer 1500 riel. Je vertelt je klachten en de doctor kan je bloeddruk opmeten en dan schrijft hij je medicijnnen voor. last van je maag? dan krijg je maagbeschermer, last van een opgejaagd gevoel dan krijg je medivcijnen om je hartslag te reguleren, ergens pijn dan krijg je para en als je een infectie hebt krijg je amoxiciline. Verder geen onderzoek of wat dan ook.. Er komen gemiddeld 90-100 patienten per dag dus t is letterlijk een komen en gaan.. De doctor weet niet precies hoe het spijsverteringskanaal werkt, dus ik geef hem les. aha werkt dat zo! ongelooflijk!
Ik help samen met cheng in de apotheek om alle medicijnen in zakjes te doen, de standaard doseringen voor volwassenen en voor kinderen gehalveerd. zo gebruiken ze para 2x100 mg en para 1x250mg.. haha daar zit zo weinig verschil tussen??
maar daar weten ze vervolgens geen verklaring op..
Ondertussen gebeuren er nog heel wat ongelukken, kindje met de enkel/voet tussen de spaken en vervolgens een diepe wond waar ze 3 dagen mee blijft lopen en dan vraag je om een ontsteking want iedereen loopt op blote voeten.. Dus na die 3 dagen komen ze naar de health care voor behandeling. wond ziet er slecht uit vol met vuil en moet schoongemaakt en verbonden worden.
Ook zijn er nogal wat onbgelukken met de motorbikes, zo was een jongen gevallen met de motorbike in de bamboe en zijn benen lagen vervolgens voledig open. Deze patient werd wel meteen gebracht en mag gelukkig wel voor. Alle patienten wachten gewooon netjes op t gemak want soms lijkt t net een uitstapje voor de mensen..
De nurse vroeg mij meteen te hechten en dat vond ik wel een stapje te snel gaan hahaha dus ik verzorg vervolgens de rest van de wonden en zij ehcht met een dikke naald en draad de wond. wow dat had je moeten zien joh!! dat die jongen niet is flauwgevallen van de pijn.. veel viezigheid in de diepe wond en hup een dot betadine erop, vervolgens de schaar om gewoon in t vlees te knippen wat in de weg zit. De jjongen kermde t uit van de pijn, want hij kreeg niet eens een injectie voor de pijn! en stinken joh! overal bloed en die jongen was vies! ik denk dat z'n tenen in gene jaren waren gewassen
Dat was wel heel indrukwekkend..
Zo komen er nog tal van accidents voor. een jongetje wat gevallen is op zijn hoofdje, schedel ligt helemaal open en wordt schoongemaakt gehecht zeker wel 10 cm! en hoeft helemaal niet te blijven hup gewoon weer mee naar huis. Dat is hier de gewoonte en heel normaal! tsja dan mopperen wij nog wel eens over onze gezondheidszorg..
De dagen die vorderen snap ik steeds iets meer over de handelswijze en kan ik al aardig aan de slag in de apotheek.
Alle patienten kunnen mij gewoon zien zitten, en je hoort steeds 'parang' blijkbaar is mijn neus 'de westerse punt neus heel bijzonder wanta lle aziaten hebben een stomp neus.
soms komt er eens een patient die uitgedroogt is en een infuus krijgt, maar als 1 zak nacl/glucose is ingelopen gaat ze vervolgens gewoon weer na huis. De 1e dag was er net een bay'tje geboren, egt super lief! Er wordt veelal aangemoedigd om te komen als je zwanger bent voor foliumzuur bij de 1e 3 kindjes en voor de bevalling. Hier is de ruimte lees schoon en een normaal bed en en handschoenen.
zo ik moet nog een hoop uitwerken voor t ziekenhuis op de pc, wantz e willen graag info folders over hepatitus wat hier veel voorkomt. dus ik ga nog ff verder werken. wel is waar in stad maar nog wel aan t werk. Morgen ga ik met Olga (vrouw die tegenover in t guesthouse zit) naar de stad battambang. 6 uur heen en 6 uur terug in de bus dus ga van t weekend weer op pad!
Zoals je kan lezen al een hoop meegemaakt en zeker mijn levenservaring vergroot. Heb t erg naar mijn zin en aankomende week starten er 2 vrijwilligers bij ons project als english teachers. ze zijn nederlands en komen dan ook in t vrijwilliugershuis in chukk. Gezellig dan ben ik niet meer de enige Parang!
tot horens en bedankt voor alle reacties egt leuk om te lezen dat iedereen me avontuur volgt!

xxx debbie


  • 24 September 2010 - 10:01

    Magda:

    Hee Debs,

    Dat verslag kwam al sneller dan ik dacht ;) hihi. Bijzonder hoor!!

    Liefs Magda

  • 24 September 2010 - 11:41

    Annet :

    nou heerlijk om te lezen je verslag,: het gaat je goed maar volgens jou vehaal zit dat wel snor!! heel veel groeten en tot de volgende maar weer1

  • 24 September 2010 - 15:03

    Willeke En Yvette:

    Deb ik lees met genoegen je verslagen je vertelt zoals je moeder het zou kunnen vertellen. Je past je goed aan en je bent lekker nuchter wat heel belangerijk is. Fleurtje is even bij ons, ik moet even op hem passen gr willeke en Yvette

  • 24 September 2010 - 16:04

    Bert En Marry:

    Hey Debbie, je verslag is veel sneller te lezen dan we hadden verwacht. Wel heel leuk want we zijn allemaal hartstikke benieuwd hoe het met je gaat, en het gaat goed. Heerlijk hoor, ook voor je ouders en Stefan. Je bent een goede vertelster, je ziet het bijna voor je. Bij Mariska is het nog rustig, ze was net nog bij ons. Alle goeds en heel veel succes, liefs van ons.

  • 24 September 2010 - 16:20

    Daisy:

    Hey,

    Wat prachtig om je verhalen te lezen!! Klinkt allemaal heel mooi en bijzonder!!!

    Liefs Dees

  • 24 September 2010 - 16:37

    Karin:

    Hoi Lieverd,
    Ik heb zoveel bewondering voor je als ik je verhaal lees, Je moet echt als een rijk mens terug komen. Dat is wat je volwassen maak en je je eigen kijk op het leven geeft.
    Ik blijf je verhaal volgen, doe veel goeds.
    Ik denk veel aan je

  • 26 September 2010 - 05:58

    Maja En Teunis:

    Debbie
    Mooi reisverslag, we blijven zo goed op de hoogte.Geniet van elke dag want voordat je het weet is de reis Cambodja weer geschiedenis. Veel foto's maken en veel filmen en O ja, ook nog mensen helpen (grapje). Veel succes, blijf gezond en tot de volgende keer.

  • 26 September 2010 - 06:37

    Sjaak En Nel:

    Owwww Deb wat een ervaring zeg, pffff ik moet er niet aan denken om gehecht te worden met een dikke naald en dan zonder verdoving ik moet binnenkort geopereerd worden aan mijn voet en vind zo n verdovingsprikje al niet s, wat zijn wij hier dan verwent he.
    Ik ben blij weer wat van je te hebben gelezen en gezien, leuke foto s en wat een drukte zo voor je, wij zijn blij dat je het zo naar je zin hebt, fijn weekend verder XXX van ons

  • 26 September 2010 - 08:07

    Monique:

    Ha die Debbie.

    Ik kijk steeds uit naar jouw verslagen. Kan ervan genieten en zeker nu je schrijft dat je het naar je zin hebt.

    Je zult niet uitgepraat raken als je weer thuis bent.

    De groetjes van Monique
    Tot de volgende keer.

  • 27 September 2010 - 20:45

    Cindy:

    Hoi Debbie,

    Wat maak jij ontzettend veel mee ! En wat een geweldige ervaring moet dit voor je zijn. Ik bewonder je moed, want ik zou het niet durven. Keep up the good work, girl ! En geniet vooral van je verblijf. Wij genieten in ieder geval van jouw mooie verhalen. Veel liefs van Cindy.

  • 28 September 2010 - 07:58

    Corine:

    Wowwww, wat een bijzonder verhaal. Stefan had dit al verteld zaterdag, maar ik dacht...wil het ook wel even lezen. Moet denk heel bizar zijn om te zien hoe de gezondheidszorg daar aan toe gaat, omdat je misschien weet dat het niet altijd goed is hoe het daar allemaal aan toe gaat. Ben benieuwd naar je volgende thriller;)

    Dikke X Corine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 39242

Voorgaande reizen:

15 September 2010 - 19 Oktober 2010

ontwikkelingswerk

Landen bezocht: