kennismaking cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu kennismaking cambodia - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu

kennismaking cambodia

Door: debbiedamen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

18 September 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

17-09-2010
Vandaag na een heerlijk ontbijt in de tuin van baca villa, op pad gegaan om cambodja te ontdekken. Maandag begin ik met mijn ontwikkelingswerk, zodoende kan ik nu nog even tourist spelen en bijkomen van mijn jetlag en wennen aan deze bloedverziekende hitte.. phf.. ik kan wel de gehele dag onder de douche gaan staan. Vannacht was super warm en nu heb ik nog een ventilator. Aankomende week natuurlijk niets in het dorp.
Ik had afgesproken met Vera (ook een meisje dat hier in de stad verblijft en die tegelijk met mij is aangekomen in cambodia) Op zoek naar een engelssprekende tuktuk driver zodat hij ons een sightseeing siem reap (SR) kon geven. Lekker afdingen en ja hor, voor 4 dollar zou hij ons rondreiden.
Dat was even dubbel gevoel, je zit volop te genieten van je avontuur en de natuur en ondertussen zie je zo onwijs veel armoede.. Ik had niet verwacht dit in nen rondom de stad te zien!
Kindjes die naakt rondlopen, allemaal houten hutjes en soms alleen een geraamte van hout. Niet zomaar een nekel hutje, alleen maar straten vol! elke gezin heeft ook nog eens zoveel kinderen! Geen wonder dat de gemiddelde leeftijd iets onder de 20 ligt! Na de oorlog is er hier een geboortegolf gekomen door de kinderen die t hebben overleefd. Die kinderen hadden geen voorbeeld en daardoor is t mede zo’n ontwikkelingsland.
Je ziet in de vieze bruine riviertjes, kinderen spelen/zwemmen en moeders de was doen, de ander staat zich er te wassen. Zoiets gebeurd hier echt!
Op enkele plekken zijn waterpompen gebouwd door sponsors maar families moeten er ver voor lopen. Vrouwen met kinderen die emmers water sjouwen of riet, op de weggetjes ligt overal rijst wat geteelt wordt zie foto dit moeten ze nos stampen ofzoiets?
We zijn ook al bij een boudistische tempel wezen kijken en de monniken vroegen ons naar binnen, in eerste instantie wist ik niet wat ik moest antwoorden omdat vrouwen geen monniken mogen aankijken. Ik heb me zonnebril maar opgezet haha en de monniken waren heelaardig en geinteresseerd. Ze vertelde ons over hun leefwijze en we hebben hun commune mogen bekijken.
Na de sightseeing heb ik een kmer massage laten doen, op elke hoek van de straat mogelijk! Ik moest een kmer outfit aan en werd erna helemaal gemasseerd en gekraakt. Het werd steeds gekker want t vrouwtje ging boven op me staan en werd daarna in houdingen gelged, dat ik niet wist dat ik dat kon. Ondertussen had ik natuurlijk veel lol haha
‘s Avonds zijn we met een groepje Nederlanders (die zijn op 1 hand te tellen, weinig touristen in de stad en je herkent ze meteen ;) uiteten geweest. Zij konden al leuke local tentjes waar geen kinderen kwamen schooien. Heerlijk gegeten. Mmm
Om de dag af te sluiten hebben we met elkaar een foot fish massage gedaan. Door de hele stad staan grote aquariums waar je met de voeten in kan. Nooit verwacht zooiets ooit te doen, want ben hartstikke bang voor vissen.
Zoveel indrukken en morgen weer een super lange dag, ga namelijk kennismaken en rondleiding krijgen in het dorpje waar ik in de health care ga werken. Wordt al weer heel vroeg op gehaald met de tuk tuk dus ga maar gauw slapen.
Bedankt voor al jullie leuke lieve reacties!

  • 18 September 2010 - 17:27

    Mirjam Damen:

    Geniet van dit ongelooflijk mooie avontuur!

    X je nicht Mir

  • 18 September 2010 - 20:16

    Marijke De Swart:

    hallo Debbie,

    heel veel plezier daar in Cambodja.
    vind het leuk om je avonturen te kunnen volgen.

    maak er het beste van, tot over een maand.

    groetjes

  • 18 September 2010 - 20:55

    Annet:

    Nou deb , leuk verslag. lekker zweten daar he....., tot de volgende groet,
    gr,hij ik puck en mitz.

  • 19 September 2010 - 07:27

    Ome Jan Tante Nel:

    Ik ben heel erg trots op je en geniet maar van je opdracht in Cambodja

  • 19 September 2010 - 10:21

    Amanda En Lennart:

    Hai lieve meisje,

    Leuk weer een berichtje van je te lezen! Goed ook om te lezen dat je daar zeker niet alleen heel de dag rond hoeft te lopen, maar dat er ook nog anderen zijn waar je je avontuur mee kan beleven! :-)

    Super goed van je zeg dat je al zoveel hebt ontdekt daar. Het zal in het begin allemaal wel als een trein aan je voorbij gaan, dat verwacht ik dan.. Weet het natuurlijk ook niet. Maar, nu is alles nog nieuw en wennen. Straks, na en paar dagen, zal je al wat meer gewend zijn..

    Jij hebt het daar bloedheet, wij moeten hier weer wennen aan de kou.. Brrr, de winter is in aantocht hoor :-( Getsie!

    Nou, meisje, geniet daar!! We denken aan je!!

    Liefs en knuffels van Lennart en Amanda

  • 19 September 2010 - 12:03

    Ddamen:

    debbie hier ome dick en tante corrie ik heb al wat foto's van je gezien erg mooi hoor.ik kijk uit naar de volgende berichten en foto's. veel plezier en pas goed op jezelf. groetjes uit Almkerk.

  • 19 September 2010 - 12:54

    Anton En Relinda:

    He Debbie;

    hier een berichtje vanuit de BCU. Hier alles zijn gangetje. We hebben net je foto's bekeken; wat een andere wereld! Wat bijzonder dat onze collega dit mee mag maken. Morgen veel succes op je eerste "werkdag" en geniet!

    Veel groetjes anton en relinda

  • 19 September 2010 - 13:46

    Desirée:

    Hoi Debbie, leuk je te spreken en even te 'zien'. Ben blij te lezen dat je zo'n leuke start hebt in Cambodja. Ben erg benieuwd hoe de eerste week gaat bevallen. Ik lees het wel op je site! groetjes Desirée

  • 19 September 2010 - 16:51

    Rianne Verheij:

    hey lieffie,
    wat een ervaringen zal je daar opdoen zeg.
    en wat super dat we zo jou geweldige verslagen kunnen lezen.
    ik ga er echt even voor zitten hoor.
    nou ik ga weer wachten op je volgende verslag.ga genieten van je avontuur ik denk aan je.
    heel veel liefs van ons en een dikke kus van naomi (ze zit nu naast me om een tekening voor je te maken)
    nou kuzzz

  • 20 September 2010 - 11:10

    Magda:

    Hee meissie!!

    Gelukkig goed en wel aangekomen. Leuk dat je al zoveel gezien hebt in korte tijd!! Ga snel je andere berichten lezen ;) Vandaag ben je begonnen met werken, ben benieuwd hoe het gegaan is eind vd week!!!

    Liefs, X Magda

  • 20 September 2010 - 11:19

    Priscilla:

    Hey Deb,

    wat zal het een indruk maken meis leuk om alles zo te lezen hoe jij het ervaar. leuke foto's ook.

    xx pris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 278
Totaal aantal bezoekers 39250

Voorgaande reizen:

15 September 2010 - 19 Oktober 2010

ontwikkelingswerk

Landen bezocht: