kennismaking met 't dorpje chukk - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu kennismaking met 't dorpje chukk - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Debbie Damen - WaarBenJij.nu

kennismaking met 't dorpje chukk

Door: debbiedamen

Blijf op de hoogte en volg Debbie

19 September 2010 | Cambodja, Phnom-Penh

18-09-2010
(verslag is over gisteren, maar had geen internet..)
Op naar CHUKK het dorpje waar ik ga wonen, In de commune Knar Po. De tuktukdriver was al besteld de vorige avond en hij stond keurig op tijd klaar om ons te vervoeren. Ik werd rondgeleid door 2 duitsers die vorig jaar vrijwilligerswerk hebben gedaan via CDO(cambodia-dutch.org)
Zij waren op vakantie dit keer in cambodia maar wilde wel 1 dagje naar het dorp om de weeskinderen (die samen met mij ‘de vrijwilliger’ in het houten hutje wonen) laum en leah te ontmoeten. Ze hebben eten en spelletjes gesponsord wat we deze dag meteen gingen gebruiken.
Tijdens de rit stopten we op de local markt en ik wist niet waar dit was.. Het zit namelijk laag bij de grond en onder doeken, bamboe, rijstbladeren verborgen. Gelukkig wist de duitser dit wel te vinden en ik keek mijn ogen uit. Ik moest bijna op mijn knieen, je moet je voorstellen ik ben al super groot en de bevolking super klein en dan hadden ze de overkapping nog eens laag bij de grond gemaakt. Iedereen zat op de grond met etenswaren wat ik nog nooit had gezien. Zoveel aparte soorten fruit en groente en vol met vliegen.. jaja hier moet ik voortaan elke maandag m’n boodschappen doen voor een hele week. Het zal wel goedkomen ;) moet naast boodschappen voor laum leah en mij ook voor 4 andere gezinnen boodschappen doen omdat deze mensen moeten overleven. Vader is kortgeleden overleden aan AIDS en moeder met 7 kinderen overgebleven.. Zo zijn er nog 3 andere gezinnen. Laum en Leah de ouders zijn al vroeg overleden, dus wezen.
Na een regenachtige rit kwamen we eindelijke aan en dan is t weer super warm, de kindjes ontvingen ons hartelijk op het schoolplein. Ze vragen meteen ‘How is your name?’ een van de enige zinnen die ze kunnen . Alle kinderen lijken op elkaar, hoe houdt ik ze ooit uit elkaar??? Ik merk al gauw dat t niet mogelijk is. Van alle dorpen blijven kinderen komen en iedereen wil mee spelletjes doen.
We hebben lege zakken van rijst 20 kg meegenomen om het spelletje zaklopen te doen. Wanneer we t een keer voor hebben gedaan snappen de oudere kinderen t meteen en erna ook al gauw door de aller kleintjes. Er lopen letterlijk baby’tjes rond en kinderen die jong lijken, blijken al 15 jaar oud te zijn. (bevolking is klein en misschien door onder ontwikkeling dat lengte niet doorgroeit?)
Ook hebben we lepel en gekookte eieren voor een spelletje mee en een bal, ballonnen en touw om touw te rekken meegenomen, de kinderen vinden t geweldig! Wanneer je even aanwezig bent, wennen de kinderen aan je en willen t liefst gehele dag je hand vasthouden en mijn haar aanraken. Hun vinden dit interessant, maar ik vind hun ook interessant, ze zijn zo lief en mooi ondanks oude vieze kapotte en te kleine kleding. Soms alleen een broek, of shirt soms alleen doek om of je ziet een pyama.
Deze commune bestaat echt alleen maar uit armoede, leven om te overleven. Gehele dag aan t vissen voor 1 klein visje want geld hebben ze niet. Als ze geluk hebben, hebben ze een eigen stukje grond voor rijst, fruit en groente. Maar ze moeten hun eigen grote gezin voeden
Ook heb ik de health care gezien, ben super benieuwd hoe dit aankomende week gaat verlopen.
Ook hebben we al even een kijkje genomen in het houten hutje waar ik ga overleven. Meteen mezelf kunnen voorstellen aan Laum en Leah. Wat broodjes en locale koekjes gegeven en uitgelegd dat ik maandag terug kom. Voor de kinderen even onwennig en ik heb rond gekeken in t huisje.. al weer zo’n shokking!! Je weet dat alles basic is maar als je dit ziet dan is t wel heel echt en basic..
Ik dacht dat stad armoede kende, maar deze dorpen..
Na een heerlijke douche in my room ben ik met de Nederlandse meiden uiteten geweest. Nog even genieten van de heerlijke (landelijke) kmer gerechten. Lok lak, noodle soup, patai. Tijdens het diner was er een kmer show. Prachtige danseressen opgemaakt en verkleed. Ik kon mijn ogen er gewoon niet vanaf houden heel mooi om te zien!
Internet is nog niet gemaakt in mij gheusthouse.. hoop dat t snel weer doet moet nu steeds de stad in hiervoor.
Mijn nieuwe Cambodjaanse nummer:0972358202 (mijn eigen nummer staat niet aan) plaatselijk met elkaar bellen is nu erg goedkoop. Doorde weeks heb ik geen internet in t dorp.
Inmiddels al weer 23:55 en zoveel ervaringen, de hitte en alles erom heen wordt je moe van. Ga weer lekker slapen!
Ome bert en tante marrie, nog gefeliciteerd met jullie 35 jarig huwelijk! Hoe gaat t met Maris?Zijn de weeën al begonnen?
Verder nog nieuwtjes?

ome dik en tante corrie gefeliciteerd met de verjaardag
Tot schrijfs xxx


  • 19 September 2010 - 16:51

    Bert En Marry:

    Hey Debbie,
    Wat een ervaringen maak jij mee, dit vergeet je je leven lang niet meer. Bedankt voor je wensen, we hebben een heel gezellig feest gehad. Vandaag hebben we geïnventariseerd, er zijn ruim 110 mensen over de vloer geweest. Op het terras hadden we een super mooie tent staan van 10 x 5 meter met verlichting en verwarming, de temperatuur hier is iets minder dan bij jou. Voor de tent stond Ome Dick te barbequen, erg leuk. Jouw ouders waren er ook en samen met hen hebben we het licht uitgedaan!! We zijn net bij Arie en Maris geweest en alles is nog rustig. Spannend nu en afwachten maar.
    Jij alle goeds, liefs van ons. Bert en Marry

  • 19 September 2010 - 17:02

    Lisanne:

    Heej Lieve meis..

    Wat een super zeg om de foto's te zien en je verhalen te lezen..! Ik dacht ik zal is kijken op de site of er al iets staat, en ja hoor!

    Zo te zien heb je het goed naar je zin..! Wel fijn om dat te lezen..!

    Ik zal je van de week wel even mailen! Dat is gezelliger!!

    Heel veel plezier en succes!!

    Liefs Lisanne

  • 19 September 2010 - 20:30

    Marga:

    Wat een mooie foto's allemaal. Ziet er indrukwekkend uit allemaal. Wat mooi he dat die kinderen zo blij zijn met een stuk touw!!! kus mar

  • 19 September 2010 - 20:32

    Mam En Pap:

    Liefie
    Ik reageer niet zoveel via de site ik wil alleen zeggen dat ik ontzettend trots op je ben en hoop je volgende week weer te spreken via skype werkse van de week en tot volgende week vrijdag xxxxxxxxxxx mam

  • 20 September 2010 - 07:17

    Annet :

    nou deb, foto s zeggen genoeg. Onderling ziet het er wel kek uit bij jullie!
    Veel gedaan en gezien in die paar dagen. tot de volgende groet!!

    ga zo door!!!!!

  • 20 September 2010 - 08:56

    Ferdi:

    Hoi Debbie! Lijkt me echt een super leuke ervaring, alles is zo anders :) Veel succes!

  • 20 September 2010 - 11:17

    Magda:

    Hee meissie,

    Ontzettend mooie foto's heb je al gemaakt. ZO te zien écht een heel avontuur. Ben benieuwd wat de rest van je ontwikkelingswerk je allemaal nog gaat brengen!

    Liefs, Kees & Magda (en Dino'tje ;) )

  • 20 September 2010 - 17:57

    An En Renco:

    He lieve din,

    Wat super om al je reisverslagen te lezen.

    Je kunt zien dat je volop geniet! Erg leuk zeg, die foto's ook!

    Hoe was je eerste dag werken daar? We zijn ook erg benieuwd naar je ervaringen als verpleegkundige!

    We vinden het wel erg fijn dat je al wat 'vaste' contacten hebt daar. Dat geeft toch een veilig gevoel!

    Geniet van alles! Hier gaat alles zijn gangetje ;)We zijn trots op je!

    Liefs an en renc

  • 20 September 2010 - 19:51

    Sjaak En Nel:

    Hey Lieve Debbie,

    Leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt, wat een avontuur zeg.
    Fijn dat je goed aangekomen bent en dat je goed opgevangen bent door die 2 ex vrijwilligsters
    Je hebt al veel ondernomen in die korte tijd, super.
    Veel plezier nog en tot schrijfs, doe voorzichtig , liefs van ons XXX

  • 21 September 2010 - 15:12

    Floortje:

    Hoii Debbie,

    Wat indrukwekkend om je reiservaring te lezen en de foto's te bekijken, wat goed zeg zo'n blog.

    De kids vinden het erg leuk dat je er bent voor hun @ Cambodia.

    Een superr ervaring!
    Njoy!

    xxxxxx Floor

  • 21 September 2010 - 18:40

    Anneke En Cees:

    Hoi Debbie, het is alweer een paar dagen geleden dat ik een berichtje geplaatst heb. Hier alles z'n gangetje. Het is aardig weer, ook de komende dagen geven ze goed weer aan. Niet zo warm als bij jou, maar wij zijn er tevreden mee. Wat een leuke foto's heb je geplaatst. We blijven je volgen. Heel veel succes de komende dagen en kus van ons. Cees en Anneke

  • 22 September 2010 - 15:52

    Ton En Corine:

    Hey Debbie!!

    Het eerste wat me opvalt aan je verhalen en je foto's is dat jij met passie je verhalen schrijft en op de foto's kun je zien dat je echt geniet van alles daar! Heel mooi!

    Hoe bevalt zo'n werkweek in Cambodja nou? Ik blijf je verhalen volgen! Geniet ervan en succes!

    Liefs, Ton en Corine

  • 23 September 2010 - 14:08

    Dick En Corrie:

    Hoi Debbie wat beleef jij veel zeg voor ons zijn het beelden van tv maar voor jou is het realiteit wij vinden het heel knap van je .Nog bedankt voor de felicitatie ,dat je daar nog aan gedacht hebt.Hartelijke groetjes van ons uit Almkerk houd je goed ondanks de hitte. doei.

  • 23 September 2010 - 22:30

    Willeke:

    nou deb ik vind het geweldig wie had dat gedacht. Wat een levenservaring. Je verteld de verslagen heel leuk ik moest b.v lachen om die zonnebril bij die monnik, goed opgelost. Foto's zijn ook heel leuk. Nou deb doe je best tot schrijfs
    gr willeke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Debbie

Actief sinds 30 Juli 2010
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 39258

Voorgaande reizen:

15 September 2010 - 19 Oktober 2010

ontwikkelingswerk

Landen bezocht: